مسواک مخصوص ارتودنسی که به صورت تجاری هم در بازار موجود می باشند، معمولاً به نوع خاصی از مسواک‌ها اطلاق می‌شود که برس های ناحیه میانی آنها جهت دسترسی راحت تر به سیم های ارتودنسی کوتاه‌تر می باشد. همچنین در بعضی موارد هم استفاده از مسواک‌های برقی جهت بیماران ارتودنسی توصیه می شود. واقعیت این است که جدای از نوع مسواک مخصوص ارتودنسی مهمترین عامل در بهداشت دهان حین درمان ارتودنسی طول زمان مسواک زدن و دقت و وسواس در باقی نماندن هیچ باقیمانده غذایی روی دندان ها و در بین سیم ها می باشد به عبارتی به نظر متخصص ارتودنسی حتی با یک مسواک معمولی هم اگر شما با دقت و صرف زمان کافی اقدام به تمیز کردن دندان ها و ابزار ارتودنسی کنید کاملا کافی و شاید بهتر باشد.

خرید مسواک ارتودنسی:

همانطور که گفته شد در بازار مارک هایی چون Oral b و یا Gum و یا سایر برندها جهت خرید مسواک ارتودنسی وجود دارند که شما می توانید از آنها خریداری کنید. ولی در حین ارتودنسی نوع خاصی از مسواک، تحت عنوان مسواک بین دندانی هم لازم است. مسواک بین دندانی ارتودنسی دارای سری شبیه بطری پاک کن می باشد که می تواند حد فاصل دندان ها و سیم ها را تمیز کند، تمام نواحی که دسترسی کمی به آنها وجود دارد را با این نوع مسواک تمیز کنید. در بقیه مقاله‌های بخش مقالات سایت می توانید مطالب مفیدی را راجع به طرز استفاده از مسواک ها بیابید. در هر حال در نظر داشته باشید که با مسواک عالی ۵۹ درصد از پلاک های دندانی شما برطرف می شود ولی همراه کردن مسواک و نخ دندان با هم می تواند تا ۷۰ درصد پلاک های دندانی شما را برطرف کند.

خمیر دندان ارتودنسی چیست؟

خمیر دندان ارتودنسی در مارک های مختلفی برای ارتودنسی موجود است که استفاده از آنها می تواند مفید باشد. می توانید در این زمینه با دکتر ارتودنسی خود مشورت کنید، ولی همانطور که در ابتدای مقاله گفته شد زمان بیشتر برای مسواک زدن در برداشتن ذرات غذایی از تمام سطوح دندانی مهم‌تر از استفاده از مارک خاص مسواک و خمیر دندان می باشد. نخ دندان ها هم یک جزو جداناپذیر از بهداشت درمان ارتودنسی می باشند که باید روزی حداقل یکی دو بار استفاده شوند، استفاده از دهانشویه هم در طی ارتودنسی مفید است ولی همیشه باید پس از تمیز بودن کامل دندان‌ها استفاده شود تا با رسیدن به سطح دندان ها بتواند اثر پاک‌کنندگی خود را اعمال کند.