آموزش مسواک زدن ارتودنسی یکی از مهمترین مواردی می باشد که توسط کاردرمانی متخصص ارتودنسی در همان جلسات اولیه شروع درمان به شما ارایه می شود. از آنجایی که ارتودنسی می‌تواند باعث گیرکردن مواد غذایی و در نهایت پوسیدگی دندان‌ها شود، رعایت بهداشت یکی از مهمترین اصول در این درمان می باشد. به طوریکه دکتر ارتودنسی پیشنهاد می کند که اگر کودک متعهد به انجام بهداشت دهان در هنگام ارتودنسی نیست به هیچ عنوان درمان برای وی شروع نشود و تا زمانی که به سطحی از آگاهی در مورد رعایت بهداشت دهان و دندان نرسد درمان به تعویق بیفتد.

فیلم مسواک زدن ارتودنسی:

همانطور که در فیلم هم مشاهده می‌شود مسواک زدن در هنگام درمان ارتودنسی حداقل روزی سه بار پس از هر وعده غذایی پیشنهاد می شود. هرچند افزایش دفعات مسواک زدن به پس از خوردن هر ماده غذایی به طور حتم تاثیر بالاتری دارد. برای مسواک ارتودنسی برس های مسواک را با زاویه ۴۵ درجه در محل اتصال دندان و لثه قرار داده و سپس با حرکت چرخشی به طرف سطح جونده دندان‌ها کشیده می شود که به دفعات جهت تمیز شدن سطح دندان ها باید انجام شود. پس از انجام این حرکت، در عقب و جلو دندانها حالا نوبت به خود سیم ارتودنسی می رسد که با حرکات چرخشی کوچک وقتی مسواک روی سیم ها قرار می‌گیرد انجام می‌شود و در نهایت همیشه در پایان مسواک پس از تمیز کردن سطوح جونده دندان ها ناحیه دندان های خلفی، پشت آخرین دندان ها را به دقت تمیز نمایید. معمولا آخرین دندان ها در حین مسواک زدن جا می ماند که با این کار از پوسیدگی دندان های آخر جلو گیری می شود.

مسواک ارتودنسی ثابت:

مسواک ارتودنسی ثابت دارای برس های کوچکی در ناحیه میانی می باشد که تمیز کردن دستگاه های ارتودنسی ثابت را راحت‌تر می‌کند و در نهایت روزی یک بار که البته روزی سه بار بهتر است با مسواک بین دندانی که دارای سری شبیه بطری پاک کن می باشد تمام نواحی را که به علت سیم ارتودنسی دسترسی کمی دارید را با حرکت رفت و برگشت تمیز کنید. نخ دندان ارتودنسی هم پس از مسواک بین دندانی جهت تمیزی تمام سطوح دندان لازم است که در سایر مقالات سایت موارد مفیدی را در مورد آن خواهید یافت.