آیا ارتودنسی برای بارداری ضرر دارد؟ سئوالی است که توسط اکثر خانم هایی که قصد انجام ارتودنسی در سنین مناسب برای بارداری را دارند مطرح می شود.

واقعیت این است که ارتودنسی منعی برای بارداری نمی‌باشد. به عبارتی نه تاثیر مثبت و نه منفی بر یکدیگر ندارند. هرچند اگر باردار هستید چون ارتودنسی درمانی انتخابی و دارای جنبه زیبایی می باشد بهتر است تا پس از بارداری جهت انجام درمان ارتودنسی صبر کنید. اما اگر مشغول درمان ارتودنسی هستید و در حین درمان ارتودنسی باردار می شوید باز هم مشکل خاصی برای شما ایجاد نشده ولی این موارد زیر را در نظر داشته باشید.

ارتودنسی و بارداری:

مهمترین مسئله ای که در بارداری حین ارتودنسی مطرح است بهداشت حین درمان می باشد در دوران بارداری به علت تغییرات هورمونی که در بیمار روی می دهد می‌تواند باعث تورم لثه شود که بهداشت را سخت تر می کند. همچنین تغییرات خلق و خو و افسردگی که ممکن است در حین بارداری و پس از آن رخ دهد، می‌تواند از طریق کاهش بهداشت دهان و دندان در روند درمان توسط دکتر ارتودنسی مشکل ایجاد کند. زنان باردار معمولاً مواد قندی بیشتری مصرف می کنند که می تواند باعث افزایش پوسیدگی دندان و مشکلات دندان در حین درمان ارتودنسی شود. همچنین به این موارد عدم امکان تهیه عکس رادیوگرافی دندان در سه ماهه اول بارداری و عدم امکان کشیدن دندان در سه ماهه اول و آخر بارداری را اضافه کنید.

ارتودنسی و سزارین:

در نهایت واقعیت این است که سزارین و زایمان منعی برای ارتودنسی نمی باشد. توصیه ما به شما این است که با رعایت عالی بهداشت دهان و دندان در حین ارتودنسی هیچ مشکلی در صورت بارداری حین درمان برای شما رخ نمی دهد. اگر مشغول ارتودنسی هستید و باردار می شوید بهداشت بی نقص و عالی بهترین ضامن انجام درمان ارتودنسی خوب و بدون مشکل برای شما خواهد بود. از متخصص ارتودنسی و پرسنل مطب بخواهید مجدد آموزش های بهداشت حین درمان ارتودنسی را به شما بدهند و همه را به دقت اجرا کنید.