مراحل ارتودنسی با عکس و فیلم

با ارتودنسی نوین درمان‌های ارتودنسی به درمان قابل پیش‌بینی و با نتایج عالی تبدیل شده است. برحسب سختی مشکلات بیمار درمان ارتودنسی می‌تواند در دو یا سه مرحله انجام شود.

مراحل ارتودنسی

مزایای درمان ارتودنسی موفق زیاد است. زیبایی چهره و لبخند و افزایش اعتماد به نفس و حتی بهبود جویدن غذا و صحبت و سایر اعمال فکین از آن جمله است.

مرحله اول از مراحل ارتودنسی تشخیص می‌باشد. در این مرحله مشکلات دندانی و تا حدی پزشکی بیمار بررسی می‌شود و هدف آن است که هرگونه مشکل دندانی یا پزشکی مرتبط قبل از شروع ارتودنسی کنترل شود. در صورت نیاز از بیمار قالبگیری می‌شود تا مدرکی از وضعیت قبل از ارتودنسی بیمار تهیه شود. عکس رادیوگرافی پانارامیک گرفته می‌شود که شاخص خوبی برای بررسی وضعیت ریشه دندان‌ها و مفصل فک می‌باشد و در نهایت عکس‌های فوتوگرافی قبل از درمان تهیه می‌شود که نشان دهنده تغییرات در آینده می‌باشد.

مرحله دوم از مراحل ارتودنسی فاز درمانِ فعال می‌باشد. تمام مدارک در مرحله قبل جهت بهترین طرح درمان به کار می‌رود. بهترین دستگاه برای حرکت مناسب فکین یا دندان‌ها به کار می‌رود که می‌تواند دستگاه متحرک یا ثابت باشد. معمولاً دستگاه ثابت استاندارد نصب می‌شود که با نصب براکت‌ها روی دندان‌ها و گذاشتن سیم درون آن‌ها عمل می‌کند. دستگاه‌های متحرک هم می‌توانند استفاده شوند که زمان استفاده از آن بستگی به نظر متخصص ارتودنسی دارد. معاینات در این فاز درمان به صورت دوره‌ای می‌باشد.
مرحله سوم از مراحل ارتودنسی فاز نگهدارنده می‌باشد. وقتی دندان‌ها کاملاً مرتب شدند و روابط فکی اصلاح شد، ارتودنس ثابت و متحرک خارج شده و یک دستگاه نگهدارنده جایگزین آن می‌شود.