دکتر متخصص ارتودنسی کودکان

 

 

دکتر متخصص ارتودنسی کودکان در معنای عام به متخصص دندانپزشکی اطفال و متخصص ارتودنسی اطلاق می شود. اما در واقع شاید بهترین مرجع برای انجام ارتودنسی کودکان که گاهی به عنوان ارتودنسی پیشگیری شناخته می شود متخصص ارتودنسی باشد. با توجه به اینکه دکتر ارتودنسی به انواع درمان های ارتودنسی چه در اطفال و چه در کودکان و نوجوانان و چه افراد بزرگسال آگاه است درمان های پیشگیری را به صورتی انجام می دهد که در راستای درمان های آینده کودک باشد. البته گاهی انواعی از درمان های پیشگیری به علت اینکه کودک نیاز به کنترل بهتر توسط دندانپزشک دارد به متخصص دندانپزشکی اطفال ارجاع داده می شود.

متخصص ارتودنسی کودکان در تهران | دکتر فرهاد صدرالدینی

متخصص ارتودنسی کودکان در تهران | دکتر فرهاد صدرالدینی

در این سایت جذاب ترین مقالات در مورد ارتودنسی و دندانپزشکی را با جستجو در بخش مقالات خواهید یافت.

ارتودنسی اطفال

ارتودنسی اطفال در واقع موارد محدودی دارد. به عبارتی در رده سنی اطفال احتمال دخالت ارتودنسی بسیار کم است. از موارد خاصی که نیاز به دخالت در رده سنی اطفال دارد شکاف لب و کام است. نوزادانی که با مشکل شکاف لب و کام به دنیا می‌آیند تقریبا از همان مراحل اولیه نیاز به مشاوره ارتودنسی دارند. معمولاً ترمیم شکاف لب در سال اول تولد و شکاف کام در سال دوم تولد انجام می شود. از دیگر مشکلات در اطفال، کشیدن بسیار زودهنگام دندان های شیری می باشد که شاید در صورت امکان نیاز به دخالت جهت حفظ فضا باشد.

متخصص ارتودنسی اطفال در تهران

دکتر فرهاد صدرالدینی به عنوان متخصص ارتودنسی اطفال در تهران در سه مرکز شمال ، غرب و شرق تهران مشغول به کار می‌باشند. در نظر داشته باشید گاهی درمان صحیح در دوران کودکی از درمانی سخت و پیچیده و گران قیمت در بزرگسالی جلوگیری می‌کند. در کودکان مهمترین اصل که باید توسط متخصص ارتودنسی کودکان رعایت شود پیشگیری است. در این رده سنی یعنی دوران دندانی مختلط، که هم دندان های شیری و دایمی هر دو موجود می باشند، ارتودنسی پیشگیری یک اصل می باشد.

متخصص ارتودنسی کودکان در تهران

توصیه ما این است که در سنین ۸ تا ۹ سالگی مستقیماً کودک خود را به متخصص ارتودنسی کودکان نشان دهید. مواردی که توصیه می شود با مشاهده آنها به متخصص مراجعه کنید عبارت از مواردی هستند که در ادامه مقاله به آن می‌پردازیم، ولی به خاطر داشته باشید خیلی از موارد را شما نمی توانید تشخیص دهید. یکی از این موارد وجود دندان اضافه می باشد که معمولا در کودکان به صورت عدم رویش دندان‌های دائمی در زمان طبیعی و یا انحراف شدید این دندان ها از مسیر رویش خود را نشان می‌دهند. پس اگر رویش دندان دائمی نسبت به دندان مشابه در طرف مقابل فک با تاخیر زیاد همراه است حتما به متخصص ارتودنسی مراجعه کنید.

از موارد دیگر که باید خیلی دقت کنید، فرو رفتن یک دندان شیری در فک نسبت به بقیه دندانها می باشد که نشانه فک جوش بودن دندان شیری می باشد و می تواند باعث عدم رویش دندان دائمی زیرین یا انحراف شدید دندان از مسیر رویش شود. از مواردی که باید به دکتر متخصص ارتودنسی کودکان جهت درمان کودک خود مراجعه کنید تنگی فک بالا می باشد که می تواند با مشکلات بسیار جدی برای کودک شما مثل عدم تنفس مناسب و یا انحراف فک پایین یا کمبود فضای شدید دندان‌ها و در نتیجه بهم ریختگی شدید آنها شود.

در این موارد توصیه اکید می شود در اولین فرصت ممکن به دکتر متخصص ارتودنسی کودکان مراجعه کنید. کمبود فضای شدید دندان در کودکان که باعث نهفتگی دندان ها در آینده شود از دیگر مواردی می باشد که جهت انجام درمان تخصصی کشیدن سریالی دندان های کودکتان باید به دکتر متخصص ارتودنسی کودکان مراجعه کنید تا از درمان های گرانقیمت آینده که همراه با سختی برای کودک می باشد جلوگیری کنید. از دیگر موارد می‌توان به عدم وجود دندان دائمی در کودک اشاره کرد که می تواند در آینده باعث ایجاد فاصله های بین دندانی شود. مشکلات اسکلتی کودکان را قبل از پایان یافتن دوران رشد با مداخله به موقع متخصص ارتودنسی کودکان تا حد زیادی می‌توان برطرف کرد تا از درمان‌های سخت و پیچیده‌ای آینده همچون جراحی فک ممانعت شود. پس اگر مشاهده کردید فکین کودک شما به جلو و یا عقب تمایل دارند یا حتی دچار انحراف هستند در اولین فرصت ممکن به دکتر متخصص ارتودنسی کودکان مراجعه کنید.

متاسفانه به کرات با مواردی مواجه می شویم که به والدین کودک گفته شده که تا زمان رویش دندان دائمی صبر کنند و پس از مراجعه والدین مشاهده می شود که زمان درمان تغییر رشد گذشته است و نیاز به درمان‌های جراحی به همراه ارتودنسی می باشد که معمولا برای والدین بسیار شوکه کننده می باشد.

دکتر متخصص ارتودنسی کودکان | دکتر فرهاد صدرالدینی

دکتر متخصص ارتودنسی کودکان | دکتر فرهاد صدرالدینی

بهداشت دهان در رده های سنی مختلف کودکان

در تمام دوران کودکی اقتضاء و تاثیر روشهای بهداشت دهان در خانه تغییر می نماید. توصیه های خاص وابسته به سن در مورد بهداشت دهان در خانه در زیر تشریح می شود:

برای هر رده سنی دخالت والدین در روند بهداشت و درمان لازم است. بهترین زمان برای شروع مشاوره والدین و تثبیت برنامه پیشگیری دندانپزشکی کودک در واقع قبل از تولد کودک شروع می شود. به چندین دلیل معاینه کودک در این زمان مفید است. در زندگی یک زوج مخصوصاً اگر کودک فرزند اولشان باشد برای توصیه بهداشتی پیشگیری در این زمان پذیرا تر هستند. مشاوره با آنها راجع به عادت های بهداشتی خودشان و اثری که آنها می‌توانند به عنوان مدل هایی بر کودکانشان داشته باشند در بهبود سلامت دهان هم والدین و هم کودک بسیار کمک خواهد نمود.

تکنیک در آغوش گرفتن | دکتر فرهاد صدرالدینی

تکنیک در آغوش گرفتن | دکتر فرهاد صدرالدینی

نوزادان ۰ تا ۱ سالگی

در طی اولین سال زندگی، مهم است که تعدادی از روش های پایه بهداشت دهان در خانه برای کودک شروع شود. عموما توافق بر این است که فعالیت‌های برداشتن پلاک باید با رویش اولین دندان شیری شروع شود. برخی از پزشکان پاک نمودن و ماساژ دادن لثه ها را قبل از رویش دندان شیری برای کمک به برقراری یک برنامه بهداشت دهانی و کمک به دندان درآوردن توصیه می نماید. این پاک نمودن توسط والدین و پیچیدن یک گاز مربعی مرطوب یا پارچه مخصوص شستشو به دور انگشت و ماساژ آهسته دندان و نسوج لثه انجام شود. این عمل باید یک بار در روز انجام شود. استفاده از هرگونه خمیردندان نه لازم است و نه مصلحت، چرا که  خمیردندان می تواند برای نوزاد ضرر داشته باشد. آکادمی دندانپزشکی اطفال آمریکا توصیه می نماید که کودکان اولین ملاقات دندانپزشکی شان را تقریباً در زمان رویش اولین دندان شیری یا در نهایت در حدود سن ۱۲ ماهگی داشته باشند. در مواردی که کودک نیاز های دندانپزشکی خاصی دارد، این ملاقات می تواند زودتر باشد. چندین هدف وجود دارند که در این جلسه ملاقات انجام می شود. مطمئناً دستوراتی که والدین در مورد استفاده از روش های بهداشت دهان لازم است به علاوه معاینه دندانپزشکی نوزاد بررسی وضعیت فلوراید و دستورات غذایی در رابطه با پوسیدگی ناشی از شیرخوارگی و شیشه شیر و سایر امور سلامتی باید انجام شود. همچنین این ملاقات های نخست دندانپزشکی برای کودک فرصتی است تا با محیط دندانپزشکی و دندانپزشک آشنا شود که هرگونه درمان دندانپزشکی را در آینده کمتر اضطراب برانگیز می‌نماید.

تکنیک دامن به دامن | دکتر فرهاد صدرالدینی

تکنیک دامن به دامن | دکتر فرهاد صدرالدینی

کودک نوپا ۱ تا ۳ سالگی

در این زمان معرفی مسواک برای عمل برداشتن پلاک اگر در دوره سنی قبلی انجام نشده باید آغاز شود. همچنین در حدود سن دو سالگی استفاده از خمیر دندان می تواند شروع شود. به دلیل ناتوانی این گروه سنی در تف کردن و پتانسیل شان برای بلع فلوراید تنها مقدار کمی از خمیر دندان به اندازه نخود باید استفاده شود. اغلب کودکان از تقلید از والدین شان لذت می برند و به راحتی مسواک زدنشان را تمرین خواهند نمود. متأسفانه رفع پلاک به اندازه کافی معمولاً توسط کودک به تنهایی انجام نمی شود. استفاده از وسایل اضافی برای پاک کردن پلاک غیر ضروری است، با این حال اگر هر یک از تماس های بین دندانی بسته می باشند نخ دندان ممکن است لازم باشد. در حالیکه اغلب کودکان از مسواک زدن دندان های خود لذت می برند بسیاری از آنها در برابر اجازه دادن به فردی دیگر برای انجام مسواک مقاومت میکنند. والدین باید تشویق شوند که این عمل را زمان خاصی برای کودک انجام دهند و تا جای ممکن از کودک تعریف و تمجید کنند.

کنترل در کودک نوپای تک والد | دکتر فرهاد صدرالدینی

کنترل در کودک نوپای تک والد | دکتر فرهاد صدرالدینی

دوره قبل از مدرسه ۳ تا ۶ سالگی

در حالی که کودکان در این محدوده سنی شروع به نشان دادن توانایی شان در مسواک زدن می نمایند، اما هنوز مسئولیت پدر یا مادر است که تامین کننده اصلی اقدامات بهداشت دهان باشند. غالباً والدینِ این کودکان احساس می کنند که کودک به مهارت های لازم برای پاک کردن دندان هایش به اندازه کافی نائل آمده است. در طول این دوره اغلب کودکان مهارت‌های تف نمودن خمیردندان را به قدر کافی یاد میگیرند. همانگونه که قبلا اشاره شد اگر تماس های بین دندانی بسته می باشند والد باید نخ دندان کشیدن را آغاز کند. در دوره دندان‌های شیری دندان های خلفی ممکن است تنها نقاطی باشند که نخ کشیدن لازم است. در هر حال اگر هر یک از نواحی بین دندانی، تماس دندان به دندان دارد، نخ کشیدن روزانه آن ناحیه لازم است.

بسیاری از والدین از روی ناشی‌گری از طریقه رو در رو برای مسواک کردن دندان های کودکانشان استفاده می کنند که هیچ تکیه گاهی برای سر تامین نمی نماید این تکنیک باید منع شود. همچنین در طی این مرحله است که ژل ها و دهانشویه های فلوراید ممکن است معرفی شوند. در هر حال به دلیل احتمال بلع، استفاده از آن باید در مقادیر اندک و محدود به کودکانی باشد که احتمال پوسیدگی بالایی را نشان می دهند. استفاده از سایر عوامل شیمیایی کنترل پلاک عموما توصیه نمی شود.

تکنیک کنترل مسواک از پشت | دکتر فرهاد صدرالدینی

تکنیک کنترل مسواک از پشت | دکتر فرهاد صدرالدینی

سن مدرسه ۶ تا ۱۲ سالگی

این مرحله با پذیرش مسئولیت های بیشتر توسط کودکان ظاهر می شود، بعلاوه کودک می‌تواند شروع به پذیرش مسئولیت بیشتر در مورد بهداشت دهان نماید. البته دخالت والدین هنوز مورد نیاز است. ممکن است والدین توسط دکتر متخصص ارتودنسی کودکان دریابند که آنها فقط لازم است دندان‌های کودکشان را در بعضی نقاط سخت دهان از نظر دسترسی، مسواک زده یا نخ بکشند. لازم است والدین دندان‌های کودکشان را منظم از نظر پاکیزگی بررسی کنند. در این سن بلع مواد فلوراید دار نظیر خمیردندان‌ها ژل ها یا دهانشویه ها نگرانی بزرگی نیست. زیرا اکنون کودک می‌تواند به خوبی تف کند. مطمئناً استفاده از خمیر دندان حاوی فلوراید ضروری است. با این حال ژل ها و دهانشویه های فلورایددار می‌توانند برای آن کودکانی که احتمال پوسیدگی بالایی دارند استفاده شود. در این دوران افزایش دفعات و مناسب بودن مسواک زدن و نخ کشیدن لازم می شود. در حالیکه خمیر دندان های فلورایددار توصیه می شوند، استفاده از ژل ها و دهانشویه های فلورایددار قویا نیاز می شوند.

نوجوانی ۱۲ تا ۱۹ سالگی

با وجود اینکه بیمار نوجوان معمولا مهارت هایش را برای روشهای مناسب بهداشت دهان کسب کرده، در طی این دوره انجام آن توسط نوجوان یک مشکل اصلی است. انگیزه دادن به نوجوان جهت پذیرش مسئولیت بهداشت دهان، ممکن است شود. به علاوه عادات غذایی بد و تغییرات هورمونی بلوغ احتمال پوسیدگی و التهاب لثه نوجوان را بالا می برد، بنابراین مهم است که پزشک متخصص ارتودنسی دائماً نوجوانان را همین طور که در طول این مرحله سخت پیش می رود کمک و راهنمایی نمایند. برای والدین مهم است که جهت تطابق با شخصیت متغیر کودکشان و ادامه دادن به تاکید بر نیاز به بهداشت و مراقبت از سلامت دهان آماده باشند. افزایش دادن دانش نوجوان راجع به کنترل پلاک و بیماری‌های دهان و همینطور متوسل شدن به ظاهرشان نیز ممکن است در تحریک و برانگیزش این رده سنی کمک نماید.