مدت زمان ارتودنسی دندان به چندین فاکتور بستگی دارد که در این مقاله به آن می‌پردازیم. یکی از موارد بسیار مهم که طول زمان درمان ارتودنسی را افزایش می‌دهد شدت مشکل ارتودنسی می باشد. هرچه مشکل شدیدتر باشد معمولا طول مدت درمان بیشتر است. مثلاً در کودکان که مشکلات فکی دارند باید یک مرحله یک تا دو ساله درمان تغییر رشد را در نظر گرفت و در آینده هم معمولاً مرحله بعد ارتودنسی ثابت یک سال و نیم تا دو سال و نیم لازم می باشد. سن هم در طول مدت زمان درمان موثر است. با افزایش سن معمولا کمی طول مدت ارتودنسی به علت سخت تر شدن حرکت دندانی بیشتر می شود.

طول درمان ارتودنسی چقدر است؟

از دیگر مواردی که طول درمان ارتودنسی را افزایش می‌دهد همکاری بیمار با دکتر ارتودنسی می باشد. همکاری، به دو صورت طول درمان ارتودنسی را تحت تاثیر قرار می دهد.

اول با بهداشت ضعیف امکان پوسیدگی دندان‌ها بیشتر می‌شود که باعث وقفه در درمان ارتودنسی و افزایش مدت زمان درمان می‌شود.

دوم بعضی از موارد که از کش های خاصی تحت عنوان الاستیک ارتودنسی جهت حرکت دندان ها استفاده می شود که نیاز به همکاری بیمار دارد. در صورت عدم استفاده، باعث طولانی‌تر شدن درمان می شود. همچنین مورد دیگری که طول درمان ارتودنسی را افزایش می دهد نیاز به کشیدن دندان می باشد. به عبارتی درمان‌های ارتودنسی همراه با کشیدن دندان می باشند، معمولا از ارتودنسی بدون کشیدن دندان طولانی تر می باشند. در هر حال همیشه در نظر داشته باشید طول درمان ارتودنسی تا حد زیادی بستگی به مشخصات فیزیولوژیک و فردی شما دارد و می تواند در مدت زمان درمان ارتودنسی در دو فرد مختلف با مشکلات مشابه کاملا متفاوت باشد.

مدت زمان ارتودنسی دندان ها:

به طور کلی مدت زمان ارتودنسی دندان ها در ارتودنسی متحرک جهت کودکان متغیر است و گاهی تا زمان رویش دندان‌های دائمی و بلوغ کودک طول می کشد، ولی در مورد ارتودنسی ثابت که بیشتر جهت مرتب کردن دندان‌ها می‌باشد از یکسال و نیم تا دو سال و نیم طول می‌کشد که البته همیشه تفاوت های فیزیولوژیک و فردی بیماران مختلف را هم باید در نظر داشته باشیم. در نهایت متخصص ارتودنسی شما در ابتدای درمان می تواند طول درمان ارتودنسی را به صورت تقریبی به شما اطلاع دهد.