گسترش عرضی فک بالا

گسترش عرضی فک بالا برای حل کمبود فضا، مشکلات تنفسی و روابط عرضی دو فک می باشد.

کشیدن سریالی دندانها

امروزه بیماران ارتودنسی به دنبال درمانهایی هستند که آسیب کمتری بر دندانها و نسوج اطراف آن وارد گردد. درمانهایی چون  serial extraction می توانند زمان درمان، هزینه درمان، ناراحتی بیمار و زمان صرف شده توسط بیمار و والدینش را کاهش دهند. همچنین با انجام serial extraction در سنین پایین، از درمانهای طولانی تر در سنین بالاتر اجتناب می گردد.

در مواردی که مقدار فضای قوس برای دندانها کافی نباشد بر اساس روشی علمی که کشیدن سریال دندانها (serial extraction) نامیده می شود با خارج نمون سریال دندانهای شیری (C, D) رویش دندان های دائمی پرمولر اول (۴) تسریع می گردد تا با کشیدن ۴ ها بقیه دندانهای دائمی فضای کافی بدست آورند.

دندان نیش نهفته

اگر شما چنین دندان نهفته در فک داشته باشید نباید چندان نگران شوید چون متخصصین دندانپزشکی می توانند به شما کمک کنند تا این دندان را به قوس دندانی تان باز گردانید. برای این کار شما به همکاری متخصص جراحی فک و دهان و صورت و متخصص ارتودنسی نیاز دارید. در مرحله نخست یک رادیوگرافی بزرگ از هر دو فک شما تهیه می شود تا موقعیت دقیق دندان نهفته نیش در آن تعیین شود. این دندان ها معمولا در کام و یا در زیر لپ شما نهفته هستند در این مرحله جراح فک و صورت سر این دندان را در دهان شما باز می کند و در مرحله بعد به این دندان سیم ها و براکت های ارتودنسی بسته می شوند تا با استفاده از نیروهای ارتودنسی دندان بیرون کشیده شده و در قوس دندان های شما قرار بگیرد. این درمان چند ماه طول خواهد کشید ولی در نهایت شما مهم ترین دندان فکتان را که قوی ترین دندان در میان دندان هاست و وجود آن برای گاز زدن غذا ها و نیز زیبایی صورت و لبخند ضروری است، در فک تان خواهید داشت.

درمان ارتودنسی تک فک

با توجه به طریقه جفت شدن دندانهای بالا و پایین بر روی هم، انحراف از خط وسط صورت، اصلاح روابط فکی و اسکلتی به ندرت درمان ارتودنسی تک فک توصیه میشود.

ارتودنسی به همراه جراحی

در مواردی که مشکل فکی شديد باشد و یا بيمار تمايل به تغيير در ظاهر صورت خود را داشته باشد، نياز به انجام جراحی فک می باشد که توسط جراح فک و صورت انجام می شود. روند درمان بدين صورت است که ابتدا بايد درمان ارتودنسی برای بيمار انجام شود تا دندانها مرتب شده و مهمتر از آن رابطه مناسبی بين دندانهای بالا و پايين ايجاد شود تا در اتاق عمل که فکها (يک فک و يا دو فک بسته به نوع مشکل) توسط جراح جابجا می شود، با توجه به رابطه دندانها به صورت مناسبی در جای مناسب خود قرار گرفته و تثبيت شوند. پس از حدود ۴ – ۶ هفته بعد از جراحی، درمان ارتودنسی بيمار ادامه پيدا می کند تا رابطه نهايی دندانهای بالا و پايين به صورت کاملا ايده ال به دست آيد.
در واقع درمان ارتودنسی بيمار دو مرحله است: مرحله اول پيش از جراحی که بسته به مشکل بيمار بين ۶ تا ۱۲ ماه طول می کشد و مرحله دوم پس از جراحی که حدود ۶ تا ۹ ماه طول می کشد.