دهان شویه

توصیه دیگر ما به شما، استفاده از دهان ‌شویه‌ های حاوی فلوراید است. فلوراید موجود در این دهان‌شویه‌ ها، روی سطوح دندان‌ ها نشسته و از پوسیدگی‌ دندان‌ ها طی مدت ارتودنسی جلوگیری خواهد کرد.

مسواک بین دندانی

مسواک بین دندانی برای تمیز کردن مناطق زیر سیم و اطراف براکت ها در ارتودنسی استفاده می شود. این مسواک را از زیر سیم رد کرده و به کناره های براکتها چسبانده و سپس به آرامی و با دقت به بالاو پایین حرکت دهید. ضمنا سطوح به طرف لثه براکتها نیز باید به همین شکل تمیز گردد.

تمیز کردن زیر بند

کاربرد نخ دندان مخصوص برای آن هایی که سیم و براکت درمان ارتودنسی دارند، ضروری است. این نخ دندان‌ به دلیل داشتن سه قسمت عمده، یعنی قسمت تنیده شده و سخت‌تر، قسمت کاموایی و قسمتی که شبیه دیگر نخ دندان‌ها است، قادر است به خوبی دندان‌های شما را از تماس با مواد غذایی و عوامل پوسیدگی دندان محافظت کند.

نخ دندان

استفاده از نخ دندان به منظور تمیز کردن سطوح بین دندان ها و زیر لثه ها قبل از مسواک زدن ضروری است. نخ دندان مخصوص ارتودنسی شامل سه قسمت است:
یک سر سوزنی چند سانتی متری، یک بخش اسفنجی شکل و نهایتا خود نخ دندان. ابتدا نخ دندان را از سر سوزنی شکل آن از زیر سیم عبور داده، سپس دو طرف نخ دندان را دور انگشت های نشانه دستها می پیچیم. آنگاه به کمک یک حرکت اره ای و به شکل مورب و به آهستگی نخ دندان را از تماس بین دندانها عبور می دهیم.
سپس با حرکات بالا و پایین (دقت شود جلو و عقب اشتباه است) در حالیکه نخ دندان به دندان چسبیده است، آن را به زیر لثه برده, این ناحیه را تمیز می کنیم.
بطور ایده آل صبح ها پس از صبحانه و شبها قبل از خواب بایستی از نخ دندان استفاده کرد.

مسواک زدن

مسواک ‌هایی در بازار وجود دارند که موهای بخش مرکزی سر آنها، کوتاه ‌تر از موهایی هستند که در محیط قرار دارند. بنابراین شما می ‌توانید سر این مسواک ‌ها را روی براکت‌ها منطبق کنید و اطراف براکت ‌ها را به راحتی تمیز کنید.

اگر هم در اثر خارج کردن دندان‌های تان در ارتودنسی، میان آن ها فاصله افتاده است، می ‌توانید از مسواک ‌های بین دندانی “Inter dental Brush” برای تمیز کردن فاصله میان دندان‌هایتان استفاده کنید.