برای ارتودنسی اگر سن بیمار کمتر باشد درمان راحت تر، کوتاه تر و موفقیت آمیز تر خواهد بود. در بیمارانی که دارای مشکل فکی هستند حتما باید بیمار قبل از بلوغ  توسط متخصص ارتودنسی معاینه شود . در مورد پسرها ۹ سالگی و در مورد دختر ها ۸ سالگی معمولا مناسب ترین زمان برای انجام ارتودنسی جهت تغییر رشد است. ژنتیک یکی از مهم‌ترین عوامل تاثیرگذار در رویش دندان‌ها در حفره دهانی است.
زمینه‌های ارثی از دو جنبه در پس و پیش شدن دندان‌ها و نیاز به ارتودنسی موثر است، اول اینکه جایگاه دندان‌ها را تعیین می‌کند، دوم اینکه دندان‌ها خصوصا دندان‌های شیری به دلیل عواملی مثل عدم بهداشت از بین می‌روند و از آنجا که دندان‌های شیری راهنمای رویش دندان‌های دائمی هستند از این رو دندان‌ها در مسیر درست رشد نمی‌کنند. عادات دهانی کودکان را به عنوان سومین عامل در پس و پیش شدن دندان‌ها می‌توان اشاره کرد چرا که برخی عادت‌ها مانند انگشت مکیدن نیز باعث جابجایی دندان‌ها و نیاز به ارتودنسی می‌شود.
زیبایی یکی از مسائل مهم است اما مشکلات دیگر از جمله ضربه‌پذیر شدن دندان‌هایی که جلو‌تر هستند خصوصا در کودکان و احتمال شکستگی آن‌ها نیز وجود دارد. در نظر داشته باشید بهترین سن برای معاینه اولیه توسط متخصص ارتودنسی (دکتر ارتودنسی) ۶ سالگی است که می‌توان از یک سری مشکلات پیشگیری کرد.