در بسیاری موارد قبل از انجام درمان ایمپلنت باید معاینه ارتودنسی انجام شود. شاید فضای موجود را توسط ارتودنسی جهت منظم کردن دندان ها بتوان اصلاح کرد و نیازی به هزینه اضافه جهت ایمپلنت نباشد. از طرفی خیلی موارد اصلاح روابط دندانی جهت موفقیت درمان ایمپلنت لازم است.

احتمال موفقیت آمیز بودن عمل ایمپلنت برای افراد سیگاری بسیار کمتر از دیگر افراد است. از نکات مهم در هنگام ایمپلنت، انتخاب بیماری است که بسته به وضعیت سیستمیک بیمار متفاوت است.

افرادی که مبتلا به بیماری‌های کلیوی و دیابت هستند و یا از دخانیات استفاده می‌‌کنند در هنگام استفاده از ایمپلنت ریسک زیادی برای آنها وجود دارد و باعث کاهش درصد موفقیت ایمپلنت می‌شود.

سن و روابط فکی-دندانی بیمار از جمله نکات مهم در هنگام شروع ایمپلنت هستند که دندان‌پزشک باید رعایت کند و در صورت نیاز بیمار به متخصص ارتودنسی (دکتر ارتودنسی) ارجاع داده شود و در صورتی که فرد پوکی استخوان داشته باشد، و یا بیماران تحت درمان‌های خاص شیمی درمانی و بیمارانی که رادیوتراپی می‌شوند نمی‌توانند از ایمپلنت استفاده کنند زیرا با عدم موفقیت مواجه می‌شوند، مگر آنکه مدت زمان زیادی از طول درمان آنها گذشته باشد.

مواردی که بیمار باید رعایت کند علاوه بر نکات فوق این است که فرد عادات دندان قروچه را ترک کند یا جهت درمان ارتودنسی ارجاع شود.