در بیماران ارتودنسی با توجه به مشکلات احتمالی ایجاد شده توسط دندان عقل کشیدن آن توسط متخصص ارتودنسی ( دکتر ارتودنسی ) صد در صد توصیه می شود. کشیدن دندان عقل می تواند قبل و بعد از درمان ارتودنسی انجام شود، ولی حتما از متخصص ارتودنسی خود زمان دقیق را بپرسید. در بیماران درمان جراحی به همراه ارتودنسی کشیدن دندان عقل معمولا قبل از شروع ارتودنسی توصیه می شود.

اگر رشد دندان عقل به صورت طبیعی و در فضای کافی باشد، نه تنها هیچ مشکلی ایجاد نمی‌کند بلکه در هضم و جویدن غذا هم کمک بسیاری می‌کند .دندان‌های دایمی تقریبا تا سن ۱۲ سالگی و دندان عقل از سن ۱۸ سالگی و بنا بر رشد فردی رویش پیدا می‌کند. رشد دندان عقل به وضعیت فک هر شخص بستگی دارد و در صورت رشد طبیعی نیازی به کشیدن نیست.

رشد این دندان و نبودن فضای دهانی کافی هم، باعث بر هم زدن احتمالی نظم دندان‌های دیگر و نیاز به ارتودنسی میشود، امکان دارد به دندان شماره هفت آسیب وارد کند و باعث پوسیدگی آن شود و کشیدن آن توسط دندان پزشک و با توجه به زاویه گرافی که روی دندان‌های فرد انجام می‌شود، صورت می‌گیرد.

طول عمر این دندان همانند دیگر دندان‌ها است فقط چون دیرتر درمی‌آید، به تناسب آن مدت زمان بیشتری هم طول می‌کشد تا پوسیده شود و اگر به طور مرتب بهداشت دهانی رعایت شود، احتمال پوسیدگی آن بسیار کم است. .به دلیل فضای کم فکی در خانم‌ها، جراحی دندان عقل در آن‌ها بیشتر صورت می‌گیرد، مخصوصا اگر درمان ارتودنسی انجام داده باشند. اگر رشد آن به صورت طبیعی و در فضای کافی باشد، نه تنها هیچ مشکلی ایجاد نمی‌کند بلکه در هضم و جویدن غذا هم کمک بسیاری می‌کند