محافظت اشعه

محافظت اشعه | دکتر فرهاد صدرالدینی

محافظت اشعه | دکتر فرهاد صدرالدینی

محافظت در برابر اشعه یکی از مواردی است که یک متخصص ارتودنسی خوب باید بسیار به آن دقت داشته باشد. متاسفانه در کلینیک های تخصصی ما به کرات مشاهده می شود والدین با تعداد زیادی عکس های رادیوگرافیک غیر ضروری به کلینیک ارتودنسی مراجعه می کنند که مستلزم آن است که کودک مقدار زیادی اشعه غیر ضروری دریافت کند که مطمئنا خطرناک می باشد. تشخیص اولیه مناسب توسط متخصص ارتودنسی در جلوگیری از این مشکل بسیار موثر است در ادمه به توضیح این مشکل بسیار مهم می پردازیم.

کشف اشعه ایکس توسط رونتگن در ۱۸۹۵ مهم ترین وسیله کمک تشخیصی در ارتودنسی را تامین نمود این فرم جدید انرژی می‌توانست برای طرح و ثبت سایه ها یا تصاویر بر یک فیلم فتوگرافیک استفاده شود. شش هفته بعد از کشف حیرت انگیز رونتگن یک دندانپزشک تصمیم گرفت که سایه ساختمان دندانی را بر روی یک فیلم ثبت نماید. اگر چه در آغاز آنها تصاویری خام بودند ولی رادیوگرافی دندان آغاز شده بود

محافظت اشعه در رادیولوژی کودکان

اگر ما خواهان درمان موفقیت آمیز کودکان باشیم این روش تشخیصی مهم و ضروری است. شواهد نشان می‌دهد. تشخیص زود و به موقع پوسیدگی‌ها کودکان را از تجربه کردن دندان درد، دندان کشیدن و استرس روحی باز می‌دارد. بسیاری از مشکلات رویشی یا تکاملی دندان ها با استفاده از رادیوگرافی ها کشف می شوند و درمان زودهنگام این مشکلات ممکن است نیاز به درمان‌های طولانی مدت را کاهش دهد.

برخی از درمان های ترمیمی نیاز به ثبت دقیق ریشه دندان در رابطه با نسوج سخت اطراف آن دارد که تنها یک رادیوگرافی آن را آشکار خواهد کرد. انتخاب رادیوگرافی های مناسب برای کودک بسته به سن کودک، اندازه دهان و سطح همکاری بیمار دارد. این موارد با ارزیابی و معاینه دقیق بیمار قبل از بررسی رادیوگرافیک تعیین می شوند. در انتخاب تکنیک مطلوب، باید کودک را در معرض حداقل اشعه قرار داد و تا جای ممکن نیاز

پیش بند سربی همراه یقه محافظ تیروید | دکتر فرهاد صدرالدینی

به رادیو گرافی کمتری داشته باشد. همکاری کودک به همان اندازه که انتخاب تکنیک صحیح رادیوگرافیک ضروری است، الزامی می باشد.

اگر کودک یک رفلکس اغراق‌آمیز تهوع دارد یا به جاگذاری فیلم در کف دهان معترض است، بی حسی موضعی مفید می باشد. دندانپزشک باید در هنگام گرفتن رادیوگرافی با کودک شکیبا و صبور باشد.

پیش بند سربی همراه یقه محافظ تیروید | دکتر فرهاد صدرالدینی

عوارض و خطرات اشعه X

یکی از خصوصیات اشعه ایکس قابلیت آن در باقی گذاشتن مقداری از انرژی اش در ماده‌ای است که از آن می گذرد اگر آن ماده بافت زنده باشد آنگاه ممکن است صدمات بیولوژیک اتفاق بیافتد. نگرانی از اشعه به سه اثر بیولوژیک متمرکز می‌شود: اول سرطان زا بودن. دوم قابلیت ایجاد بد شکلی و سوم قابلیت ایجاد جهش ژنتیکی.

ارگان های حساس عبارتند از: اول پوست، دوم مغز استخوان، سوم نواحی تناسلی، چهارم چشم ها، پنجم تیروئید و ششم بافت پستان.

پیش بند محافظ رادیوگراف پانارامیک | دکتر فرهاد صدرالدینی

پیش بند محافظ رادیوگراف پانارامیک | دکتر فرهاد صدرالدینی

حفاظت از کودکان در برابر اشعه رادیوگرافی

متخصص ارتودنسی و کادر درمانی می توانند با استفاده از تکنیک صحیح بر اساس قواعد فیزیک کودک و به طور غیرمستقیم خودشان را از در معرض غیر ضروری قرار گرفتن اشعه حفظ کنند. بدیهی ترین روش محفاظت اشعه در بیمار، پوشاندن مناطقی است که ارزیابی نمی شود. این عمل را با استفاده یقه محافظ تیروئید و پیش بند سربی انجام می شود. پیش بند و یقه ممکن است به صورت یک واحد سر هم ترکیب شوند یا جداگانه استفاده گردند. پیش بند نواحی جنسی و قفسه سینه را از پرتو های اولیه و اشعه متفرق شده حفاظت می کند.

در طی این سال ها فیلم های سریع تر، به طور بارزی به کاهشِ در معرض اشعه قرار گرفتنِ بیمار کمک کرده اند. همچنین فیلم‌های سریعتر اشتباهات ناشی از حرکت بیمار را کاهش می دهد. رادیوگرافی خارج دهانی پانورامیک از ترکیب فیلمی استفاده می کنند که آن نیز زمان در معرض اشعه قرار گرفتن را کاهش داده است و به این طریق باعث محافظت اشعه می شود.

همچنین شکل مخروطی سر دستگاه تولید اشعه با متمرکز کردن اشعه در کاهش تابش به بیمار و محافظت اشعه کمک خواهد نمود. استفاده از تکنیک هایی با حداکثر ولتاژ، جهت تولید اشعه، تابش اشعه به بیمار را کاهش می دهد. یک منفعت دیگر در استفاده از تکنیک های با ولتاژ بالا این است که زمان تابش کوتاه می‌شود و به طور بالقوه امکان عکسبرداری مجددی که به سبب حرکت کودک می باشد، کاهش می یابد. محل ظاهر کردن عکس رادیوگرافی بسیار مهم است زیرا اگر عکس درست ظاهر نشود نیاز به رادیوگرافی مجدد و دوباره اشعه دادن کودک می باشد.