قبل از شروع درمان ارتودنسی باید تمام مشکلات دندانی بیمار برطرف شده باشد لذا متخصص ارتودنسی معمولا بیمار را جهت معاینه سلامتی دندان ها نزد دندانپزشک ارجاع می نماید.

بسیاری از بیمارانی که با آبسه دندانی به دندانپزشک مراجعه می کنند، اظهار می کنند، مزه و بوی بدی را در دهان خود احساس می کنند.
هنگامی که پوسیدگی دندانی از مینا و عاج دندان عبور می کند و به نزدیکیهای پالپ (مغز) دندان می رسد دندان معمولا به آب سرد، شیرینی و… حساس میشود. این مرحله رو پالپیت برگشت پذیر میگویند. یعنی اگر پوسیدگی ها برداشته شوند و کف بندی و ترمیم صورت بگیرد مشکل دندان تا حدودی حل می شود. در این مرحله پر کردن دندان کافی می باشد و حتما باید قبل از شروع ارتودنسی انجام شود.
حالا اگر پوسیدگی از این مرحله فراتر برود و به پالپ دندان برسد درد خود به خودی و بسیار وحشتناک دندان شروع می شود.  این مرحله را پالپیت برگشت ناپذیر می گویند و بایستی عصب کشی انجام شود. حال بسیاری از بیماران این مرحله را تحمل می کنند و برای عصب کشی دندانشان مراجعه نمی کنند. کار به جایی می رسد که عفونت از پالپ دندان به بافت های عمقی منتشر میشود.
اینجا مرحله ای هست که آبسه تشکیل میشود و درمان دندان با وجودی که دردی وجود ندارد سخت تر میشود چرا که بایستی دندان مورد نظر یا خارج شده و جای خالی آن کورت کشیده شود و یا عصب کشی تا انتهای کانال و در دو جلسه انجام شود.
پس سعی کنید در همان مرحله اول و هنگامی که پوسیدگی عمق کمی دارد برای درمان مراجعه کنید تا وقت و هزینه کمتر صرف کنید و درمان مطمئن تری را دریافت کنید.

اگر حتما قصد انجام ارتودنسی را دارید تمام سعی خود را جهت سالم نگهداشتن دندان هایتان به کار برید. هر چند در موارد محدودی متخصص ارتودنسی ( دکتر ارتودنسی ) می تواند از فضاهای خالی جهت ارتودنسی استفاده کند و دندان ها را ردیف کند و فضاهای خالی را ببندد.