انواع براکت ارتودنسی

 

انواع براکت ارتودنسی | دکتر فرهاد صدرالدینی

انواع براکت ارتودنسی | دکتر فرهاد صدرالدینی

اگر مایل به انجام ارتودنسی ثابت هستید باید بدانید انواع براکت ارتودنسی مختلفی موجود می باشد که می توان به اختصار به براکت های سرامیکی ، براکت های کروم کبالت ، براکت از جنس طلا ، براکت پشت دندانی ، براکت های پلاستیکی و انواع براکتی که سیستم بسته شدن درون خود براکت تعبیه شده است اشاره كرد و در نهایت معمول ترین براکت ارتودنسی همان براکت های “استین لس استیل” می باشند.
در این سایت جذاب ترین مقالات در مورد ارتودنسی و دندانپزشکی را با جستجو در بخش مقالات خواهید یافت پیشنهاد ما به شما مطالعه در این بخش است به طور حتم بسیار برایتان مهیج خواهد بود.

از میان انواع براکت ارتودنسی انواع “استین لس استیل” که از جنس آهن ضدزنگ می باشند شایع ترین و شاید قوی ترین نوع براکت های ارتودنسی هستند. در مجموع براکت های غیرشفاف معمولا ارزان تر و بهتر در درمان می باشند که سیستم بسته شدن درون خود براکت ارتودنسی تعبیه شده است. یعنی بجای کش که سیم های ارتودنسی را به درون براکت می فشارد، خودشان به صورت کشویی دریچه ای دارند که سیم را درون براکت می فشارد.

در نهایت این که مزایا و معایب هر یک از انواع براکت ارتودنسی چه می باشد بحثی کاملا تخصصی است که در سایر مقالات به آن می پردازیم. ولی بهترین راه برای تشخیص این است که از متخصص ارتودنسی معتبر، مزایا و معایب هریک را بپرسید تا شما را در این زمینه راهنمایی کند.

براکت ارتودنسی نامرئی | دکتر فرهاد صدرالدینی

براکت ارتودنسی نامرئی | دکتر فرهاد صدرالدینی

ارتودنسی نامرئی

اگر میخواهید از براکت های شفاف استفاده کنید، باید بدانید که براکت های شفاف معمولا گران تر هستند و کارکردن با آنها دشوار بوده و به مراقبت بیشتری احتیاج دارند.

براکت های لینگوال در داخل دندانها قرار می گیرند و می توانند برای زبان مشکل ایجاد کنند. ارتودنسی هایی که دارای پلاک های شفاف هستند معمولا شامل ۱۸ تا ۳۰ پلاک می باشند که هر دو هفته بایستی تعویض شوند و همچنین نیاز به لابراتوار مناسب جهت ساخت این پلاک ها است. ضمنا پلاک های شفاف متحرک در حرکت ریشه دندان دارای کارکردی ضعیف می باشند.

باند کردن براکت ها که نیاز به بند ارتودنسی را مرتفع ساخت مدتها به صورت یک رویا بود تا اینکه در سالهای ۱۹۸۰ مورد استفاده قرار گرفتند. باندینگ عبارت است از اتصال مکانیکی ماده چسبنده به سطح مینای دندان و نقاط گیر ایجاد شده. بنابراین باندینگ موفق در ارتودنسی مستلزم توجه دقیق به سه جزء این سیستم می باشد.

اول سطح دندان و آماده سازی آن، دوم طرح قاعده‌ی براکت و سوم خود ماده باندینگ. آماده سازی سطح دندان قبل از باند کردن براکت ارتودنسی لازم است. لایه نازک روی مینا برداشته می شود. این کار با تمیز کردن و خشک کردن ملایم سطح مینا انجام میشود. سپس سطح دندان با استفاده از یک ماده اسیدی که معمولا اسید فسفریک ۳۵ تا ۵۰ درصد می باشد آماده می شود. اثر آن این است که مقادیر کمی از مینا را خارج ساخته و حفرات کوچک مینایی ایجاد می‌کند و بنابراین ماده چسبنده می‌تواند به سطح مینای دندان بچسبد.

راحت تر آن است که ماده اسیدی به صورت ژل مصرف شود تا به شکل مایع، زیرا با ژل امکان اسیدی کردن نواحی محدود و مشخص وجود دارد. سطح دندان نباید تا کامل شدن باند براکت ارتودنسی با بزاق آغشته گردد چرا که سریعاً دوباره مواد معدنی حفره ها را پر می کند. در این صورت باید یک بار دیگر سطح دندان با اسید آماده گردد. قاعدتا یک براکت فلزی باید طوری ساخته شود که بین ماده باندینگ و براکت گیر به خوبی قرار بگیرد. در براکت های سرامیکی یا می توان باند شیمیایی به کار برد و یا گیر مکانیکی ایجاد کرد. امروزه برای براکت های سرامیکی هم از گیر مکانیکی استفاده می شود. در این قسمت مثل سایر قسمت های سیستم باندینگ در طی دهه گذشته پیشرفتهای زیادی حاصل شده است. یک باند موفق می بایست دارای یکسری خصوصیات باشد: از نظر ابعاد پایدار باشد و کاملا به صورت مایع باشد تا بتواند درون سطح مینا نفوذ نماید. استحکام عالی داشته باشد و کاربرد آن ساده باشد.

این امکان وجود دارد که در سیستم باندینگ در آینده تغییرات دیگری نیز ایجاد شود. براکت را می توان توسط متخصص ارتودنسی به طور عالی و استاندارد در کلینیک باند نمود. پس از اینکه سطح دندان توسط اسید آماده گردید می‌توان از کامپوزیت که به سرعت سخت می‌شود و یا کامپوزیت نوری استفاده کرد. مشکل عمده که در تکنیک مستقیم وجود دارد نسب دقیق و سریع براکت ها در محل مناسب می باشد. معمولا در مطب نسبت به لابراتوار وقت کمتری برای نصب دقیق براکت ارتودنسی در اختیار متخصص ارتودنسی می باشد. از طرف دیگر نصب براکت ها به روش مستقیم آسانتر و سریعتر می باشد مخصوصاً اگر قرار باشد که تنها چند دندان باند شود چرا که هزینه لابراتوار حذف می‌شود. مراحل نصب مستقیم با مخلوط کردن کامپوزیت برای هر براکت به تنهایی می باشد. در حال حاضر باندینگ اکثرا به روش مستقیم انجام می شود

 

باند براکت ارتودنسی