دندانپزشک متخصص ارتودنسی

ارتودنسی یکی از مهم‌ترین تخصص های دندانپزشکی می باشد که به تغییر چیدمان دندان ها با هم و با دندانهای فک مقابل و رشد فکی می پردازد. دندانپزشک متخصص ارتودنسی پس از پایان دوره دکترای عمومی دندانپزشکی در طی یک دوره چهار ساله به صورت اختصاصی به درمان بیماران ارتودنسی مشغول می‌شود و با انواع مختلف این درمان‌ها آشنا می شود. پس اگر در جستجوی متخصص ارتودنسی هستید در نظر داشته باشید که ارتودنسی یک تخصص است و حتما باید به متخصص این رشته مراجعه کنید. بهترین سن شروع مراجعه به متخصص ارتودنسی ۸ تا ۹ سال می باشد. در این سنین می‌توان به درمان مشکلات بزرگی چون عدم وجود دندان یا دندان اضافه یا مشکلات فکی و صورتی که بصورت جلو یا عقب بودن فکی می باشد پرداخت. در این مشکلات جدی می توان با مراجعه زودهنگام به متخصص ارتودنسی کودکان  از درمان های دشوار برای کودکان و فوق العاده هزینه‌بر همچون جراحی فک در آینده جلوگیری کرد. اما اگر فقط مشکلات دندانی به صورت نامنظمی دندان ها وجود دارد بهترین سن مراجعه نوجوانی یعنی ۱۲ تا ۱۵ سالگی می باشد که رشد وجود دارد و دندان ها قابلیت حرکت سریعتر را دارند و زمان شکل گیری اعتماد به نفس فرزند شما می باشد. هرچند که در نظر داشته باشید با ارتودنسی نوین در هر سنی امکان انجام ارتودنسی وجود دارد.

دندانپزشک متخصص ارتودنسی | دکتر فرهاد صدرالدینی

دندانپزشک متخصص ارتودنسی | دکتر فرهاد صدرالدینی

ارتودنسی ثابت یا متحرک

پس مراجعه به متخصص ارتودنسی نوعی سرمایه گذاری برای شما می باشد که از درمان های پیچیده و گران قیمت در آینده جلوگیری شود. ارتودنسی به انواع مختلفی از جمله متحرک و ثابت انجام می شود. در انواع متحرک، دستگاه قابلیت خارج کردن از دهان را دارند که معمولا برای کودکان به کار می رود. انواع ارتودنسی ثابت وجود دارد که در آن اجزای ارتودنسی روی دندان‌ها چسبانده می‌شود و قابلیت خارج کردن از دهان را ندارند که معمولا در افراد بزرگسال قابل اجرا می باشد. معمولا ارتودنسی ثابت پس از رویش همه دندانهای دائمی توصیه می‌شود.

متخصص ارتودنسی شرق تهران

از آنجایی که ارتودنسی درمان طولانی مدت می باشد توصیه می شود سعی کنید محل مرکز تخصصی را نزدیک محل زندگی یا کار خود انتخاب کنید تا مجبور به تحمل دوری راه در طی یک دوره درمان نباشید. مثلا اگر در شرق تهران زندگی می‌کنید شاید بهتر باشد متخصص ارتودنسی شرق تهران را جستجو کنید. توصیه آخر اینکه در نظر داشته باشید برای درمان ارتودنسی همیشه به دندانپزشک متخصص ارتودنسی مراجعه کنید تا به بهترین نتایج برسید.

دندانپزشک یا متخصص ارتودنسی

در واقع به صورت معمول بیماران باید توسط دندانپزشک جهت مشکلات نامرتبی دندان ها یا ناهنجاری های فکی به متخصص ارتودنسی ارجاع شوند. البته هرچند به خاطر سیستم ارجاع دندانپزشکی در کشور ما این مسئله کمتر رخ می‌دهد، معمولاً یک مرکز دندانپزشکی یا دندانپزشک معتبر جهت درمان بیماران ارتودنسی اقدام به ارجاع آنها می کند و شاید یکی از نشانه‌های مرکز درمانی خوب ارجاع بیماران پیچیده جهت درمان های تخصصی می باشد. هرچند که ارتودنسی درمانی تخصصی است که حتما نیاز به ارجاع به متخصص ارتودنسی دارد، یکی از مواردی که در مشاوره دندانپزشک با متخصص بسیار مهم است این است که ممکن است در درمان‌ ارتودنسی تعدادی دندان کشیده شوند. پس قبل از تحمیل هزینه بالا به افراد جهت ترمیم یا روکش دندان های آسیب دیده دندانپزشک حتما در بیمارانی که قصد ارتودنسی دارند باید با متخصص ارتودنسی مشورت کنند تا مطمئن شوند که آن دندان جهت درمان ارتودنسی نباید خارج شود.

در ضمن دندانپزشک حتما باید قبل از جاگذاری ایمپلنت مطمئن شود بیمار قصد انجام ارتودنسی را ندارد یا حتما با دندانپزشک متخصص ارتودنسی مشورت کند، زیرا در خیلی موارد ممکن است بتوان فضاهای خالی دندان را با ارتودنسی بست. همچنین چون ایمپلنت های دندانی قابلیت حرکت ندارند قرار دادن ایمپلنت قبل از ارتودنسی می تواند مشکلات بزرگی برای این درمان ایجاد کند. دندانپزشک در کودکان حتی مسئولیت سنگین تری دارد و با مشاهده علائمی چون تنگی فک یا کم بودن یا زیاد بودن دندان ها یا فک جوش بودن آنها سریعا اقدام به ارجاع کودک به دندانپزشک متخصص ارتودنسی کند. گاها دیده شده متاسفانه فقط به گفتن این جمله که تا رویش همه دندانهای دائمی صبر کنید اکتفا می‌شود که می‌تواند در آینده مشکلات بسیار جدی برای کودک در حد جراحی فک ایجاد کند که متأسفانه ما در مرکز تخصصی ارتودنسی خود در ماه چندین بار با این مسئله مواجه هستیم.

اینکه در یک مرکز درمانی به دلایل مالی برای تمام درمان ها از افراد غیر متخصص استفاده شود یکی از موارد ضعف آن مرکز می باشد زیرا که بسیاری از متخصصان معتبر حاضر نیستند در مرکز دیگری یا زیر عنوان یا نام دندانپزشک دیگری کار کنند، که گاهاً مشاهده می‌شود این مسئله انگیزه ای جهت عدم ارجاع بیماران به متخصص یا اقدام به انجام این درمان ها در این مراکز باشد. ارتودنسی درمانی کاملاً تخصصی می باشد که حتما باید درمان این نوع مشکلات توسط دکتر متخصص ارتودنسی انجام شود. لذا اگر در کودک خود که هنوز در سنین کودکی و رشد می‌باشد یعنی ۹ تا ۱۱ سال ، در صورت مشاهده مشکلات اسکلتی مثل عقب بودند یا جلو بودن فک ها و یا تنگی فک ها مستقیماً سریع به دندانپزشک متخصص ارتودنسی مراجعه کنید. ارتودنسی تخصصی می باشد که در همه سنین قابل انجام است پس اگر کودک شما دارای مشکلات ارتودنسی می باشد مراجعه شما باید به متخصص ارتودنسی باشد، چون آموزش این رشته برای تمام سنین انجام می شود. پس شاخه مجزایی بنام متخصص ارتودنسی کودکان وجود ندارد، هر چند که متخصص دندانپزشکی اطفال یکی از رشته های تخصصی دندانپزشکی است که در کودکان زیر ۸ سال مراجعه به آنها توصیه می شود که معمولاً مشکلاتی که بعدا باعث ناهنجاری های ارتودنسی می شود را درمان می کند، ولی درمان های تخصصی حتما باید توسط دندانپزشک متخصص ارتودنسی برای کودک یا نوجوان شما یا حتی افراد جوان میانسال و مسن انجام شود. با مراجعه به متخصص ارتودنسی خوب و گرفتن مشاوره تخصصی از ایشان به بهترین نتایج در تمام سنین خواهید رسید.