بسیار پیش می‌آید که بیماران بعد از ارتودنسی از زرد شدن دندان‌ها خبر می‌دهند، ارتودنسی فی‌ نفسه هیچ‌گونه تغییر رنگی در دندان‌ها ایجاد نمی‌کند اما این اتفاق حتما بخاطر یکی از این دلایل است:
ممکن است بیمار با وجود توصیه متخصص ارتودنسی به علت عدم رعایت بهداشت دچار پوسیدگی‌هایی در دندان‌ها شود. این پوسیدگی‌ها به شکل لکه‌های سفید یا قهوه‌ای و حتی‌ گاه سیاه دیده می‌شوند که به خوبی با رعایت بهداشت مناسب قابل احتراز خواهند بود. اما وقتی ایجاد شدند، برطرف کردن آن‌ها نیاز به اقدامات دندانپزشکی خواهد داشت.
مورد دیگر که طی درمان ارتودنسی رایج است، تغییر رنگ موقت دندان‌ها به علت استفاده از دهانشویه کلرهگزیدین رقیق نشده است. این تغییر رنگ موقتی بوده با مسواک زدن قابل پیش‌گیری و قابل رفع است. به ندرت ممکن است دندان‌هایی که سابقه ضربه یا پوسیدگی‌ها یا ترمیم‌های عمیق داشته‌اند، در ارتودنسی دچار مرگ عصب دندان شده و رنگشان عوض شود. در این حالت درمان ریشه (عصب‌کشی) و سفید کردن لازم خواهد بود. حالت اخیر بسیار نادر و شاید ۱ در هزار نفر است!
در انتهای درمان ارتودنسی، تمام چسب‌ها و کامپوزیت‌هایی که برای چسباندن براکت‌ها و بندهای ارتودنسی استفاده می‌شدند از روی دندان توسط متخصص ارتودنسی پاک می‌شوند و بنابراین هرچه از ارتودنسی به دندان اضافه شده برداشته می‌شود.
اغلب بعد از درمان، چون بیمار توجهش به دندان‌ها بیشتر شده، ممکن است «احساس» کند رنگ دندان‌ها زرد است. در این موارد مدتی بعد از ارتودنسی می‌تواند از روش‌های سفید کردن دندان‌ها استفاده کند. به ندرت استفاده از درمان‌های ترمیم زیبایی ممکن است توصیه شود.