معمولا هر ۳ تا ۴ روز پس از جلسه نزد متخصص ارتودنسی شما یک درد خفیف که بیشتر به صورت حساسیت به فشار است را تجربه می‌کنید. علت این درد ارتودنسی کششی است که به دندان ها توسط دکتر ارتودنسی وارد می شود که معمولا بسیار خفیف بوده و کم‌کم برطرف می‌شود. البته این درد جدا از آزردگی بافت‌های اطراف است، که آن هم بیشتر تا چند روز پس از جلسه ارتودنسی و مخصوصاً در جلسات شروع درمان می باشد.

تسکین درد ارتودنسی:

اغلب درد آزردگی ناشی از ارتودنسی قابل تحمل است و نیاز به اقدام خاصی نیست. ولی اگر خیلی اذیت می شوید می توانید موارد زیر را رعایت کنید:

اول از مسکن استفاده کنید. اگر چه از طرف دکتر ارتودنسی زیاد توصیه نمی‌شود، ولی اگر مجبور هستید بهترین مسکن استامینوفن است که عملکرد آن از طریق سیستم عصبی مرکزی باشد. دوم غذاهای نرم تر مثل سوپ: در چند روز اول پس از جلسه ارتودنسی سوپ مصرف کنید و در کل از لقمه های کوچک تر و نرم تر استفاده کنید. سوم استفاده از پک سرد: یعنی مقداری یخ را در کیسه ای قرار داده و با حوله آن را به صورت تناوبی روی محله آزردگی قرار دهید. کلا خوردن مواد غذایی خنک و آب سرد و بستنی می تواند مفید باشد.

درد ارتودنسی چند روز است:

چهارم در طی سه تا چهار روزی که درد دارید از دهانشویه و مسواک عالی استفاده کنید. به هیچ عنوان به بهانه درد ارتودنسی بهداشت را متوقف نکنید. هر چیزی که باعث التهاب شود آزردگی شما را بیشتر می کند. استفاده از آب نمک هم روزی دوبار مفید است. پنجم از موم ارتودنسی استفاده کنید. البته حتماً قبل آن مزایا و معایب آن را از متخصص ارتودنسی خود بپرسید. ششم و در نهایت استفاده از ژل فلوراید و خمیردندان سنسوداین است که باعث کاهش حساسیت دندانها و آزادگی کمتر شما حین ارتودنسی می شود.